همایش ملی روز جهانی خاک در جنوب کرمان برگزار شد

صبح امروز همایش ملی روز جهانی خاک با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، رئیس دانشگاه جیرفت، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مدیران کل، معاونین، مدیران، کارشناسان، محققین، رئیس اتاق اصناف کشاورزی جنوب کرمان، اساتید دانشگاه، دانشجویان، کشاورزان، مسئولین آزمایشگاه های خاکشناسی در دانشگاه حیرفت برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان دکتر احمد احمدپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در حاشیه این همایش گفت: بحث امنیت غذایی در منطقه جنوب کرمان بسیار مهم‌ است بطوری که از ۲۵۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت در جنوب کرمان  سالانه بیش از ۵ میلیون تن محصول تولید میگردد و خاک منطقه از نظر مواد عالی جز خاک های فقیر در کشور قرار دارد.

وی افزود: به ازای هر هکتار تغییر کاربری اراضی کشاورزی ۸ تن کاهش تولید محصول وامنیت غذایی ۲۰ نفر در معرض خطر قرار میگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: مراکز علمی و دانشگاهی باید به عنوان متولیان اصلاح الگوی کشت در منطقه تاثیر گذاری ویژه ای در کشت محصولات جدید و سازگار با منابع آب و خاک موجود داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سید بهروز حسینی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه نیز ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) بیان داشت: یکی از سرمایه های مادی بشر خاک و آب است که باید با برنامه ریزی و مدیریت جامع و کامل در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم تا با تولید محصول و بکارگیری دانش و همچنین اشتغال در امنیت غذایی جامعه گام برداریم.

دکتر وحدت برخورداری مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه معیشت منطقه وابسته به کشاورزی است باید همه مسئولین در جهت محافظت از این نعمت خدادادی تلاش کنند و با تلاش های صورت گرفته در سفر ریاست جمهور به منطقه در بحث پایش خاک ۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شد.

لازم به ذکر است، در پایان همایش از خادمیاران خاک و برگزیده ساخت کلیپ در خصوص حفاظت از خاک توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و جمعی از مسئولین بخش کشاورزی تقدیر شد.

20/09/1402