آغاز عملیات مبارزه با پوره سن گندم در منطقه جنوب کرمان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان پیمان نامور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در سال جاری با توجه به شرایط آب و هوایی و فراهم بودن شرایط ظهور زود هنگام سن گندم، ریزش این آفت ده روز زودتر از سال های گذشته در تاریخ  ۳۰ دی ماه از مزارع رودبار جنوب و و سپس از سایر شهرستان‌های منطقه گزارش شد.

وی افزود: مبارزه با سن مادر پس از بررسی‌های کارشناسی میدانی، پایش و برآورد تراکم و جمعیت آفت در مزارع، از نیمه بهمن ماه در منطقه آغاز و در سطح بیش از ۸۹۰۰ هکتار از مزارع مبارزه با سن مادر انجام شد.

نامور تصریح کرد: در حال حاضر عملیات کنترل آفت سن گندم در مرحله پورگی از ۲۰ اسفند ماه در منطقه آغاز گردیده و تاکنون در سطح بیش از ۲۰۰۰ هکتار از مزارع مبارزه علیه پوره در  شهرستان‌های رودبار جنوب، جازموریان و کهنوج صورت گرفته است. با توجه  به شرایط دمایی پیش رو در روزهای آتی عملیات مبارزه با پوره در کلیه شهرستان‌های منطقه ضروری بوده و پیش‌بینی می‌گردد سطح مبارزه با پوره سن تا پایان فصل مبارزه به بیش از ۳۵ هزار هکتار برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: کارشناسان شبکه مراقبت بخش خصوصی و دولتی حفظ نباتات در کلیه ایام تعطیل و غیر تعطیل در منطقه حضور داشته و پس از بررسی تراکم آفت توصیه‌های لازم را جهت مبارزه به موقع با سن گندم و سایر عوامل خسارت‌زا شامل برگ‌خوار پاییزه و بیماری‌های برگی به کشاورزان منطقه ارائه می‌نمایند.

28/12/1402