جلسه شورای کشاورزی شهرستان عنبرآباد برگزار شد

با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی، فرماندار شهرستان عنبرآباد معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیر برنامه و بودجه سازمان، مدیر زراعت، روسای ادارات شهرستان و جمعی از کشاورزان جلسه شورای کشاورزی با موضوع اصلاح الگوی کشت در محل فرمانداری عنبرآباد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد یزدان افشاری پور فرماندار شهرستان با اشاره به ظرفیت های کشاورزی شهرستان عنبرآباد به ویژه محصول خرما ، برگزاری جشنواره خرما در این شهرستان را ضروری دانست و افزود: در ماه های آینده این جشنواره در شهرستان عنبرآباد برگزار خواهد شد.

وی از احتمال افزایش سطح زیرکشت پیاز و سیب زمینی در سالجاری در این شهرستان خبر داد و افزود: کشاورزان این شهرستان از کشت بی رویه این ۲ محصول جدأ خوداری نمایند تا ضرر و زیان نبینند.

وی به بیان مسائل و مشکلات کشاورزی در این شهرستان از جمله سند دار کردن اراضی کشاورزی، ساماندهی بازار خرما، رفع تداخلات اراضی تأمین نهاده ها، تأمین لوله انتقال آب و … پرداخت و افزود: مدیریت جهاد کشاورزی در زمینه صرفه جویی سوخت بخش کشاورزی عملکرد خیلی خوبی داشته است.

در ادامه دکتر احمد پور رئیس سازمان گفت : شهرستان عنبرآباد یکی از مناطق مستعد کشت محصولات سبزی و صیفی از جمله سیب زمینی و پیاز است که رتبه اول و دوم را در جنوب کرمان به خود اختصاص داده است اما با توجه به پیش بینی های به عمل آمده احتمال افزایش کشت این محصول در جنوب کرمان بخصوص در عنبرآباد و سایر استان ها  وجود دارد لذا کشاورزان باید بر اساس سطح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی که برای این شهرستان 1160 هکتار پیاز طرح استمرار و 2100 هکتار سیب زمینی طرح استمرار ابلاغ و تعیین شده است اقدام به  کشت نمایند و در جهت اصلاح الگوی کشت از سایر محصولات از جمله گیاهان دارویی، دانه های روغنی، گندم، سورگوم و … استفاده نمایند.

در ادامه دکتر نامور معاون بهبود تولیدات گیاهی گفت: منطقه جنوب کرمان در خصوص سبزی و صیفی در سطح کشور رتبه اول را دارد اما با توجه میزان تقاضای بازار و سطح ابلاغی باید محصول پیاز و سیب زمینی کشت شود.

وی افزود: با اشاره به بررسی های صورت گرفته در منطقه پیش بینی می شود در اسفند ماه بیش از 17000 هکتار پیاز در جنوب کرمان کشت صورت گیرد که قطعأ به مشکل فروش برخواهیم خورد.

در پایان مهندس پیرنیا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان به معرفی سیمای کشاورزی شهرستان و ارائه عملکرد در بخشهای مختلف پرداخت و مسائل، مشکلات پیش رو از جمله تأمین  نهاده ها با توجه به پیش بینی افزایش سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی،  افزایش سوخت تراکتورها در فصل جاری با توجه به شروع فصل زراعی، افزایش سهمیه آرد  برای پخت نان با توجه به افزایش جمعیت کارگری در شهرستان، تسهیلات سرمایه در گردش برای کشاورزان و تخصیص اعتبار بیشتر برای بخش کشاورزی از جمله بخش حفظ نباتات و … عنوان کرد.