مدیر باغبانی

برداشت نوبرانه رطب المهتری از نخلستان های جنوب کرمان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان دکتر صادق حسین زاده مدیر باغبانی سازمان گفت:از نیمه دوم خرداد ماه سال جاری برداشت نوبرانه رطب المهتری که از ارقام زود رس از نخلستان های منطقه آغاز عملیات برداشت با ارقام تجاری کلوته، مضافتی و مرداسنگ و با ارقام دیر رس هلیله ایی تا اوایل مهرماه ادامه دارد.

مدیر باغبانی سازمان عنوان کرد:جنوب کرمان با هشت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، رودبارجنوب، قلعه گنج، فاریاب کهنوج و منوجان، جازموریان یک سوم پهناورترین استان (کرمان )کشور است که با سطح زیر کشت ۳۱ هزار هکتار و تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن به لحاظ سطح رتبه سوم و میزان تولید رتبه دوم خرما در کشور به خود اختصاص داده است.

وی بیان داشت: بشیترین سطح زیر کشت خرما در منطقه جنوب کرمان به ارقام مضافتی و سپس کلوته اختصاص دارد که در سال گذشته بیش از 65 هزار تن خرما از این ارقام از مبدا نخلستان های منطقه به کشورهای روسیه،افغانستان، پاکستان،ارمنستان، آذربایجان و سایر کشورهای اروپایی  صادر گردیده است.

دکتر حسین زاده اظهار داشت: در سال جاری برای صادرات خرما داشتن گواهی بهداشتی و یا QR کد الزامی است با توجه به اینکه مرحله داشت باغات خرما و مصرف سموم و کودهای شیمیایی آغاز شده است، بنابراین نخل داران باید هرچه سریع‌تر و از همین امروز نسبت به ثبت نام در سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی (سماک) اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: کلیه واحدهای فرآوری خرما لازم است نسبت به اجرای ضوابط و اخذ پروانه های بهداشتی اقدام نمایند. در صورت عدم ثبت نام در سامانه سماک، گواهی ارتقای سلامت صادر نمی‌شود و از اواخر شهریور سال ۱۴۰۲ از صادرات محصولات فاقد QR کد جلوگیری می‌شود.