از سایت و‌ پوستر رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما رونمایی شد

صبح امروز با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاوری، فرماندار شهرستان جیرفت، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، مدیر حفظ نباتات، مدیر باغبانی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی، رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی، مدیران و کارشناسان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی از سایت و پوستر رویداد فناورنه آفت سرخرطومی حنایی خرما رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان دکتر احمد احمدپور رئیس سازمان گفت: جنوب کرمان با مزیت های خاص با ۶۰ رقم تجاری و همچنین رقم بومی کلوته و سطح زیر کشت ۳۱ هزار هکتار با تولیدی بالغ بر ۲۲۰ هزار تن محصول با کیفیت از ظرفیت تجاری و اقتصادی بالایی در منطقه و کشور برخوردار است.

وی بیان داشت: از سال ۱۴۰۱ با استفاده از ظرفیت کارشناسان بخش کشاورزی، بسیج مهندسین و همچنین همکاری خود کشاورزان اقدامات جهادی در ردیابی، پایش، مبارزه و تیمار نخیلات آلوده به این آفت انجام شده بطوریکه از یک تیم به ده تیم مبارزه پیشرفت داشتیم.

وی افزود: راه اندازی مرکز تحقیقات و مبارزه با مهاجمین زیستی در جنوب کرمان و همچنین اجرای دستور العمل های سازمان حفظ نباتات کشور، فائو و دستورالعمل های بومی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی توانستیم  آفت را در شهرستان عنبرآباد کنترل کنیم.

دکتر احمد پور ضمن تاکید بر خطرات فرامنطقه ای آفت سرخرطومی حنایی خاطر نشان کرد: این آفت هیچ مرز جغرافیایی نمی شناسد و تهدید جدی برای معیشت باغداران در تمام کشور محسوب می شود، در همین راستا انتظار داریم تمامی صاحبان علم و اندیشه ایده‌های نو و جدید در زمینه ردیابی، پایش، شناسایی و مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی ارائه نمایند تا در کنترل آفت باسرعت و دقت بیشتری عمل نمائیم.

دکتر آئین رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان ضمن اشاره به مقاومت و سازگاری نخل خرما با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی های بوجود آمده بیان داشت: یکی از بهترین و سازگارترین محصول اقتصادی با دامنه تحمل به تنش های آب و هوایی در مناطق گرم و خشک خرما است که باید بطور ویژه در حفظ این گونه گیاهی تلاش حداکثری داشته باشیم.

وی بیان داشت: اقدامات ارزنده ای توسط سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در کنترل این آفت انجام شده و باید بطور دراز مدت و دانش بنیان برای مقابله با این آفت اقدام کنیم و دبیرخانه دائمی مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی در جنوب کرمان راه اندازی خواهد شد.

دکتر آئین زمان برگزاری رویداد فناورانه آفت سرخرطومی حنایی را ۲۹ و ۳۰ آذر ماه سال ۱۴۰۲ اعلام و خاطرنشان کرد تعیین پراکنش های جغرافیایی آفت و فناوری نوین مرتبط با آن، فناوری های نوین پیش آگاهی، فناوری های تشخیص درختان آلوده و علائم وجود آفت در حوزه زیستی و رفتاری، فناوری های نوین ردیابی و همچنین فناوری های نوین در مدیریت مبارزه تلفیقی از جمله مبارزات نوین در مبارزه های قانونی، مبارزه فیزیکی، فناوری های نوین به باغی، رفتاری، بیولوژیکی، فیزیولوژیکی و مبارزه شیمیایی محورهای این رویداد فناورانه هستند.

گفتنی است این رویداد در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان برگزار و علاقمندان و صاحب نظران میتوانند از طریق سایت رویداد به آدرس www.rpwev.ir ایده های خود را تا اول آذر ماه ارسال نمایند.