IMG_20240102_131039_664

مشاور وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی: جنوب کرمان ظرفیت تولید قریب به ۶ میلیون تن محصول کشاورزی را دارد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان سید مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: ۳۱ هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات جنوب کرمان، بُعد تولیدی ویژه ای برای صادرات و تامین معیشت کشاورزان و باغداران است و متاسفانه باید زودتر برای مبارزه ورود میکردیم.

وی افزود: خوشبختانه در طول یک سال اخیر فعالیت ها به اندازه ۶ گذشته بوده است و امروز میزان شناسایی نخیلات آلوده با پیشرفت مواجه شده و به دستورالعمل های کاربردی برای باغداران منتج شده است و باید در زمان بندی کوتاه مورد استفاده قرار گیرد.

خیام‌ نکویی ابراز داشت: ما نیاز به یک بسیج عمومی در منطقه برای مبارزه داریم همانطور که توانستیم مشکلات آفت جاروک جادوگر لیموترش را در منطقه مرتفع نمائیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: ۴.۵ میلیون تولید در بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان ظرفیت قابل توجهی برای دانش بنیان شدن کشاورزی در منطقه است و اگر کشاورزی مسئله اول منطقه جنوب کرمان شود ما سهم مجموعه را به ۱ میلیون تن با ارتقاء بهره وری افزایش خواهیم داد و به ۵.۵ میلیون تن خواهیم رساند.

وی بیان داشت: بروزرسانی در اجرای الگوی کشت ازجمله در منطقه جنوب کرمان تدوین شد و محصول گندم با توجه به استراتژیک و راهبردی بودن در سال گذشته  بدون افزایش سطح ۶ میلیون تن افزایش عملکرد داشت که نشانگر ظرفیت بهره وری منطقه جنوب کرمان است.

وی با اشاره به اینکه خرما از جهت اینکه ارتزاق مردم و تولیدات و تنوع محصولات خرما و همچنین ارزش افزوده این محصول راهبردی است عنوان کرد روش حل چالش و حل مسئله امروز با رویداد فناورانه به همت سازمان جهاد و سازمان تحقیقات تدوین و اجرایی شده و از همه ظرفیت های کشور استفاده شده است.

خیام نکویی اظهار داشت: کشاورزی دانش بنیان مبتنی بر دانش روز است و میزان افزایش نفوذ دانش با ارتقای بهروه وری، حفظ منابع پایه و حفظ ذخایر ژنتیکی امکان پذیر خواهد بود.