آئین افتتاح قرارگاه پدافند غیر عامل مقابله با مهاجمین زیستی در جنوب کرمان برگزار شد

با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، جانشین قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور، معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدیرکل پدافند غیرعامل و دبیر شورای پدافند غیرعامل استان، نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان،مشاور استاندار در جنوب کرمان، مسئول حوزه نمایندگی سازمان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جنوب کرمان، معاونین و مدیران ستادی و اجرایی و کارشناسان کشاورزی و جمعی از مسئولین محلی آئین افتتاح قرارگاه مقابله با مهاجمین زیستی در شهرستان جیرفت برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان دکتر احمد احمد پور رئیس سازمان گفت: ۹۰ درصد معیشت مردم جنوب استان به طور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به کشاورزی است به طوریکه ۷۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه بخش کشاورزی در جنوب استان کرمان است و ۴۴۰ میلیون دلار از طریق صادرات این منطقه ارز آفرینی داشته است.

وی بیان داشت: با وارد کردن پاجوش آلوده از کشور امارات در سال ۹۶ این آفت وارد منطقه شد.

دکتر احمدپور عنوان کرد: این منطقه رتبه ۲ هرمای کشور را به خود اختصاص داده و ظرفیت ۱۶۵ میلیون دلاری صادرات این محصول در منطقه باعث شده تا حد توان برای ریشه کن کردن این آفت مخرب تلاش کنیم.

دکتر رنجبر  رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز بیان داشت: اعتبار اولیه برای مبارزه با افت هزار میلیارد تومان بود که ۶۰۰ میلیارد تومان موافت اولیه گرفته شد اما این رقم به ۲۰ میلیارد رسید که سهم استان کرمان ۸ میلیارد می باشد.

وی اظهار داشت:با توجه به اینکه محصولات جنوب کرمان تاثیر گذاری ویژه ای در تنظیم بازار کشور دارد نگاه ویژه ای به سلامت محصول در این منطقه داریم‌.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور عنوان کرد: موقعیت جغرافیایی این استان با همجواری با چند استان از ریسک پذیری بالایی برخوردار است و باید عوامل خسارت زا در این منطقه به خصوص افت سرخرطومی حنایی مدیریت شود.

وی خاطر نشان کرد: ما از پروژه های تحقیقاتی برای از بین بردن افت هایی که باغات این منطقه را تهدید میکند حمایت میکنیم و الویت با کنترل بیولوژیک خواهد بود تا بتوانیم با جلوگیری از استفاده سموم شیمیایی برای داشتن محصول سالم گام برداریم.

علی محمد لطیفی معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشوردر آیین راه اندازی این مرکز گفت: در حوزه پدافند غیرعامل و مهاجمان زیستی هم باید همچون حوزه‌های دفاعی موفق باشیم چون دشمن در این حوزه هم فعال هستند.

وی با تاکید بر تهدیدات حوزه زیست و سلامت افزود: تعداد، تنوع مراکز و پایگاه‌های زیستی بویژه آزمایشگاه‌های بیولوژیک فراسرزمینی آمریکا نشانه فعالیت این کشور و ظرفیت تهدیدهاست.

حمید رضا خالدی جانشین قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل هم در این آیین گفت: غذا، دارو و سلامت مهمترین ابزاری است که دشمن می تواند از آن سوئ استفاده، نظام را با چالش روبه‌رو کند و ناکارآمد نشان دهد.

وی عنوان کرد: این حوزه ها بزرگترین ظرفیت برای ایجاد برانگیختگی و ناآرامی در جامعه را دارند.

وی با اشاره به اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا ۳۰۰ هزار موسسه جهانی را مدیریت می کند یادآور شد: غذا و داروی آمریکا در جهان به مرجعی تبدیل شده و مسئول آن از ساختاری گزینش می شود که با سازمان های دیگر آنها متفاوت است.

در پایان رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، معاون سلامت سازمان پدافند غیر عامل کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و هیئت همراه از باغات آلوده به آفت سرخرطومی و نحوه مبارزه تیمار نخیلات در شهرستان عنبرآباد و منوجان بازدید بعمل آوردند.

1402/03/18