همایش مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی خرما در شهرستان عنبرآباد برگزار شد

صبح امروز با حضور ریاست محترم سازمان و معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی، فرماندار شهرستان عنبرآباد، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، مسئول بسیج مهندسین استان، فرمانده ناحیه مقاومت سپاه شهرستان عنبرآباد، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد و کارشناسان و محقیقن، همایش مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان دکتر احمد احمد پور رئیس سازمان در این خصوص گفت: با توجه به پیشرفت آفت سرخرطومی حنایی در منطقه، قرارگاه پدافند غیر عامل تحقیقات زیستی در جنوب کرمان شکل گرفت و اکنون تمامی زیر ساخت ها ایجاد شده است و یک هماهنگی ویژه ای بین جهاد کشاورزی، بسیج سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و دیگر ارگان های دولتی ایجاد شده و با توجه به خطر این آفت در منطقه نقش و حضور مردم و باغداران حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: جابجایی پاجوش خرما بدون مجوز کاملا ممنوع است، مگر با هماهنگی جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه و با پروتکل ها و دستورالعمل های ابلاغ شده.

دکتر نامور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان نیز بیان داشت: خرما جزء محصولات صادراتی منطقه است به طوری که بازارهای خوبی در کشور های مختلف پیدا کرده است و ارز آوری خوبی برای کشور به همراه داشته و بحث سلامت محصول در مورد آن حائز اهمیت است. به طوری که باعث شده ما در سال اخیر ۴۰ میلیون دلار ارز آوری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: با تدوین دستورالعمل های جدید مبارزه بر اساس آخرین یافته ها در داخل و خارج کشور و نظرات فائو، بومی شدن آن در منطقه و حتی ارسال به دیگر استان ها، عملیات تیمار و مبارزه با آفت انجام می شود و با فعالیت تیم های عملیاتی مبارزه با این آفت مخرب، تا کنون از تعداد ۴۹۷۹ نخل آلوده در منطقه، ۴۳۰۹ نخل تیمار و قریب به ۶۰۰ نخل هم امحا شده اند به طوری که ما توانستیم در شهرستان عنبرآباد روند آلودگی به آفت را تحت کنترل درآوریم.

دکتر نامور بیان داشت: با توجه به طیف پروازی ۹۰۰ متری این آفت، دلیل اصلی انتقال  آن جابجایی پاجوش خرما توسط باغداران بوده است و در نتیجه با آگاهی بخشی و آموزش و مشارکت مردم و باغداران میتوان جلوی پیشرفت آفت را گرفت.

وی خاطرنشان کرد: انجام فعالیت های به باغی مانند هرس برگ، گراس دهی تنه و حذف یا نقل و انتقال پاجوش در فصل زمستان بعد از اوج سرما ترجیحاً در بهمن ماه، خاک دادن پای تنه نخل، تغییر روش آبیاری از سنتی به تحت فشار و همچنین سمپاشی تنه درختان خرما تا ارتفاع دو متر در شهریور ماه میتواند کمک شایانی در جلوگیری از پیشرفت آلودگی این آفت داشته باشد.